67 kilometer: dat is de afstand die Chris Ysebaert elke dag van en naar het werk afhaspelt op zijn speed pedelec. De fervente MOW’er en natuurfotograaf is een lichtend voorbeeld voor zijn collega’s, maar ook voor al wie overweegt om de auto meer aan de kant te laten. 

Tekst: Joost Elet   Foto’s: Chris Ysebaert en Joost Elet

‘In 2020 verhuisde mijn werkgever, Studiebureau Steven Buyens, naar Destelbergen omdat ons bureau in Oosterzele te klein werd. Voor Nieuwjaar fietste ik elke dag 25 kilometer met mijn e-bike. Zou ik op mijn 61ste nog meeverhuizen? Het verkeer naar Destelbergen vanuit Oudenaarde is rampzalig. Al die files aan de rotondes op de N60 … Ik weigerde de aangeboden bedrijfswagen. Een file is een file, in welke wagen ik ook zit.’

Toch ben je niet met pensioen gegaan …

‘Nee, ik begon erover na te denken. Niet veel later vroeg ik aan Steven (red.: de werkgever) of een heel goede speedbike misschien een optie was. Toen ging bij hem een lampje branden. Hij informeerde ook bij andere collega’s naar interesse. En wat bleek? Veel collega’s die rond Gent wonen, wilden ook een ‘bedrijfsfiets’. Hij koos voor een fiscaal interessante leaseformule bij Cyclobility in Kluisbergen. Alle werknemers mochten in overleg hun eigen fiets kiezen. Voor mij was het meteen duidelijk. Met een dagelijkse afstand van 67 kilometer had ik nood aan een speed pedelec. Met een gewone elektrische fiets zou ik drie uur per dag achter het stuur zitten. Voor een werkgever zijn zowel de fiets, de fietsvergoeding als de onderhoudskosten 120% fiscaal aftrekbaar (red.: voor vennootschappen wijzigt dit in 2021), of het nu om een gewone fiets, een e-bike of speedbike gaat.’ 

SAFETY FIRST

Kom je soms in heikele situaties terecht met je speedbike tussen het verkeer?

‘Mijn traject loopt voor 85% langs jaagpaden, van Oudenaarde naar Zwijnaarde. Maar eenmaal in Merelbeke beland ik tussen het gewone verkeer. Dan vertraag ik naar 25 km/u. Sneller is te gevaarlijk. Als ik een kind zie, stop ik bijna volledig. Er is een reden waarom ik al jaren ongevalvrij ben. Als speedbiker moet je respect hebben voor tragere fietsers. 40 km/u is veel te snel op een gewoon fietspad. Vanaf Heusden rijd ik weer veilig langs een zijarm van de Schelde. Alleen jammer dat ik daar eigenlijk niet mag fietsen. Het stuk van Oudenaarde naar Gent is fietssnelweg, maar de rest is enkel voor fietsers en bromfietsen klasse A. Minister Weyts heeft al geprobeerd om het gebruik van speedbikes op jaagpaden te legaliseren, maar werd teruggefloten. De maximumsnelheid op jaagpaden bedraagt 30 km/u.’

Wat vind je van de fietsinfrastructuur in onze streek?

‘Onze fietspaden zijn zeker niet aangepast zijn aan de snelheden van speedbikers. We bevinden ons in de schemerzone tussen fietsers en gemotoriseerde voertuigen. Maar ik zou al heel tevreden zijn, mocht de infrastructuur voor gewone fietsers in orde zijn. Speed pedelecs zijn de sportwagens van het fietspad en horen er eigenlijk niet thuis. We moeten defensief rijden en mogen onze aandacht nooit laten verslappen, anders plak je vroeg of laat ergens tegen. De gewone fietsers zien je niet graag komen omdat je met een patserbak rijdt. En soms krijg ik verontwaardigde reacties van automobilisten die niet weten dat een speed pedelec op de rijweg mag in zone 50.’

DE FIETS, NATUURLIJK 

Wat drijft je om elke morgen gezwind op je fiets te springen?

‘Omdat ik acht uur per dag naar twee grote schermen zit te staren en ik veel beter slaap sinds ik met de fiets rijd. Het doet mentaal enorm deugd. Als ik ’s morgens rond 6 uur vertrek, zie ik door de mist hoe boten het water voortstuwen. Dan is de natuur langs het jaagpad volop in beweging en krijg je dieren te zien zoals spechten, eekhoorns, konijnen en fazanten. En in Dikkelvenne zie ik minstens twee keer per week bevers zwemmen. Dat geeft me allemaal een goed gevoel. Ik kom ontspannen toe op het werk en ik kom ontspannen weer thuis. Fietsen werkt als therapie.’

Nog tips voor wie het fietslicht gezien heeft en er zich ook aan wil wagen?

‘Het is heel belangrijk om te investeren in kwalitatieve kledij voor als het koud is of vriest. Kies voor een stevige helm, kledij die ademend, maar toch waterdicht is, goede handschoenen en schoenovertrekken. Ook zichtbaarheid is heel belangrijk. Daarom kies ik voor fluokleuren. Een leuke meevaller voor wie het overweegt, is de fietsvergoeding van 0,24 euro per kilometer! Jammer dat het voor ambtenaren iets minder is. Het zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn.’

Bedankt, Chris! Nog veel fietsplezier!

 

Dit artikel verscheen recent in milieu- en natuurmagazine Onze Streek. Benieuwd naar de rest van ons razend interessante magazine? Word dan nu lid en ontvang Onze Streek vier keer per jaar in je bus of mailbox. Klik hier om lid te worden.